Sense of Wellness

 

 

         

Keuzemenu:

  • Beauty&Health
  • Eten&Drinken
  • Fashion
  • Fitness&Sport
  • Spa&Wellness
  • Hotels
  • Reizen
  • Living
  • Wellness-ABC
  • Abonnementen
  • Nieuwsbrief
  • Partners
  • Vacatures
  • Shop
  • Contact
  • Media-gegevens
  • Prijsvragen
  •  

  • Wellness Weer
  •  

    Relax deel 1.

    'Relax!', dat was ongeveer de boodschap van mijn dokter, man en vriendinnen nadat ik al maanden met een verkoudheid rondloop die maar niet overgaat, continu moe ben en bij het minste geringste uit mijn doen ben, lees: in tranen uitbarst. Maar ontspannen is niet altijd even eenvoudig met een drukke baan, gezin en sociaal leven. Daarom een zoektocht naar manieren om op freelance basis te ontspannen. Any time, any place…

    Body Balance
    Waarom niet het aangename met het nuttige combineren? Een lesje Body Balance is stressverlagend, èn zorgt voor een stak voorkomen. En het gegeven dat mijn lichaam in balans is met mijn geest spreekt me erg aan. Body Balance is een mix van spier- en ontspanningsoefeningen. Een soort best of oefeningen van yoga, tai chi en Pilates. Meestal begint een les rustig, komen halverwege de ‘zwaardere’ spieroefeningen aan bod en eindigt het met yogaoefeningen.
    Keep your balance

    En inderdaad, de les begint heel relaxt. Liggend op een blauw matje doe ik braaf de ademhalingsoefeningen zodat ik meteen al rustig wordt. Daarna is het rekken en strekken om alle spieren los te maken en wordt mijn balans letterlijk op de proef gesteld bij het blokje balansoefeningen. Voorover buigen, met je armen zwaaien, door je knie zakken, en dat op één been! Ik hoop dat het met mijn geestelijke balans een stuk beter is dan met mijn lichamelijke. En nee, omvallen draagt niet bij tot een rustiger ik. Het is een kwestie van concentratie blijkt als ik goed om me heen kijk en alle medesporters in een sierlijke zwaai deze oefeningen met groot gemak op zowel hun linker- als rechterbeen zie doen. ‘kijk naar één vast punt’, fluistert mijn buurman, ‘en concentreer je daar op’. Het lukt dan iets beter, maar nog sta ik voornamelijk met mijn armen te zwaaien met beide benen op de grond.

    Ontspanning na inspanning
    Daarna komt het ‘echte’ werk en worden de buikspieren aangepakt en daarna de bil- en beenspieren. Ai, zwaar. Ik haak halverwege de buikspieroefeningen af omdat deze in protest gaan. Met de benen en billen lukt het wel. Heerlijk om me zo uit te leven. En als nieuwkomer doe ik het niet slecht. Ik heb zelfs nog adem over na de laatste serie beenspieroefeningen. Mijn buurman ligt gestrekt op zijn mat, ik wil iets zeggen over naar één punt kijken, concentreren en niet opgeven, maar dat lijkt misplaatst. Ik lach dus maar bemoedigend naar hem. De les sluit af met rustgevende yogaoefeningen. Weer liggend op datzelfde blauwe matje word ik wel heel erg ontspannen.

    De volgende dag: Of ik ontspannen ben? Ja. Dit uurtje sporten heeft mijn hoofd redelijk leeg gemaakt en de aanvoer van energie verhoogt. Geestelijk dan. Want lichamelijk was er weinig van me over. Iets te fanatiek gesport. De rest van de dag doet alles pijn en kan ik niet lachen omdat ik dan mijn buikspieren voel steken.

    Een dag later ga ik weer naar de Body Balance les, ik laat me niet kennen. Nu gaat het beter. Ik doe de oefeningen die ik goed kan wat minder enthousiast en dat wat niet lukt, daar doe ik beter mijn best voor. Ook daar moet balans in zijn tenslotte.

    Hotel boeken ?

    Meld u aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van al het Sense of Wellness nieuws - bovendien ontvangt iedere 50e aanmelding een leuke prijs